W 1916 roku pod kierownictwem Giacomo Matte Trucco rozpoczęła się budowa zakładu w Lingotto. Zakład, największy w Europie, zajmował pięć kondygnacji, a na jego dachu zlokalizowano futurystyczny tor do jazd próbnych. Szybko stał się symbolem, włoskiego przemysłu samochodowego i został ukończony w 1922 roku.
Tymczasem Fiat rozszerzył swoją działalność, wchodząc na rynek przemysłu stalowego, w branżę kolejową, elektryczną i transportu publicznego. Powstał Fiat Lubrificanti i otwarto pierwszą filię w Rosji. Po wybuchu wojny niemal cała produkcja firmy przeznaczona była na potrzeby wojska.
Po wojnie nadeszły lata zmian i kryzysu, ale już w 1923 roku, dzięki polityce ścisłej kontroli kosztów, powrócił rozwój. Giovanni Agnelli został pierwszym Dyrektorem Wykonawczym.Polityka firmy zakładała rozwój produkcji masowej. Była ona jedynym lekarstwem na wysokie ceny samochodów. W epoce wzrostu konsumpcji powstała Sava, firma promująca ratalną sprzedaż samochodów.
W tamtym czasie założono także IFI – Istituto Finanziario Industriale.Ten okres to także czas istotnego rozwoju wewnętrznego Fiata. Powstały liczne organizacje pracownicze: ochrony zdrowia, specjalistyczne szkoły czy kluby sportowe. Na rynku pojawiły się liczne modele samochodów, wśród nich model 509, pierwszy samochód czteromiejscowy. Poniżej 509 w wersji spider.
W latach autorytarnych rządów Mussoliniego również Fiat musiał ograniczyć ekspansję międzynarodową i skoncentrować się na rynku krajowym. W latach trzydziestych ubiegłego stulecia nastąpił znaczący rozwój technologiczny ciężarówek i samochodów dostawczych. Jednocześnie odnotowano istotny rozwój rynku lotniczego i kolejowego. Poniżej Fiat 621:
W 1934 i 1936 roku na rynku ukazały się dwa modele, przeznaczone dla masowego odbiorcy: „Balilla”, zwana także „Tariffa minima” ze względu na niski poziom zużycia paliwa, i „Topolino”, najmniejszy samochód dostawczy świata, produkowany do 1955 roku.
W 1937 roku rozpoczęły się prace nad budową dużego zakładu Mirafiori, w którym wprowadzano najnowsze rozwiązania produkcji przemysłowej i który był potwierdzeniem zainteresowania firmy produkcją masową.
Jednym z ważniejszych modeli Fiata był model Topolino. Fiat miał dolnozaworowy silnik o pojemności 569 cm³ i mocy 13 KM przy 4000 obr/min. Ze względu na małe rozmiary i szary kolor zyskał przydomek topolino (myszka). Pojazd ważył poniżej 400 kilogramów i osiągał prędkość maksymalną około 85 km/h. Przed wojną licencję na pięćsetkę zakupiła francuska Simca jako Simca Fiat 5 oraz niemieckie NSU.Krótką serię zmontowano w polskich zakładach PZinż. Poza standardowym nadwoziem coupe w drezdeńskiej firmie Glaeser powstawały dwie odmiany nadwozi kabriolet, zaś Weinsberg wyprodukował niewielką liczbę stylowych nadwozi spider.
Great, thanks for sharing this article.Really looking forward to read more. Want more.
Bardzo ciekawy artykuł i świetne zdjęcia. Polecam!